Varhany v klášterním kostele Nanebevzetí Panny Marie v Kladrubech jsou z mnoha hledisek jedním z nejimpozantnějších evropských barokních nástrojů. Dvoje zcela unikátní varhany, z nichž menší chórový nástroj se dnes nachází v kostele Všech svatých na Pražském hradě, zde postavil v letech 1726 až 1728 loketský varhanář Johann Leopold Burkhardt. Autorem návrhu varhanních prospektů, stejně jako podoby celého kostela ve stylu tzv. barokní gotiky je geniální architekt, Jan Blažej Santini-Aichel.
Ojedinělé řešení varhanní architektury z hlediska stavebního i zvukově-koncepčního je v Kladrubech zcela unikátní. Nachází se zde jeden z prvních volně stojících hracích stolů a lomená oktáva v manuálech. Zcela unikátní je dispozice nástroje. Na hlavním stroji najdeme pouze principálový sbor a šestnáctistopý Coppelbas, zato v pozitivu kromě tří alikvotů naopak celou paletu mnoha barev osmistopých a čtyřstopých registrů.
KK
SOUČASNÁ DISPOZICE VARHAN
Hlavní stroj C–c´´´ lomená oktáva
Coppelbas 16´, Principal 8´, Octava 4´, Quinta 3´, Superoctava 2´, Quinta minor 1 ½, Mixtura 1´ 4x
Pozitiv
Copula 8´, quintadena 8´, Flöte 8´, Salicional 8´, Gamba 8´, Principal 4´, Copula 4´, Fugara 4´,
Octava 2´, Quinta 1 ½, Mixtura 1´
Pedál C–a krátká oktáva
Principalbas 16´, Subbas 16´, Octavbas 8´, Quintbas 6´, Octava 4´, Mixtura 4x